Sunday, August 29, 2010

sahabat VS kawan

"Hiasilah kehidupan ini dengan gurau senda kerana ia melambangkan kehidupan yang harmoni. Jangan jadikan diri anda ibarat sekumpulan tisu-tisu kerana tugasnya adalah untuk mengesat benda -benda yang kotor "buah akal ialah ilmu pengetahuan,buah jiwa adalah iman dan buah fizikal ialah kemajuan" "cinta kepada bunga akan layu,cinta kepada manusia akan berpisah dan cinta kepada ALLAH s.w.t akan abadi" Wanita itu sendiri adalah rahsia Nafsu mengatakan wanita cantik atas dasar rupanya, akal mengatatakan wanita cantik atas dasar ilmu dan kepandaiannya, dan hati mengatakan wanita cantik atas dasar akhlaknya. Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah. "

sahabat dan kawan? apakah yang dapat difahami di antara kedua-dua konologi itu. Bagi ana, jika ingin diklasifikasikan antara sahabat dan juga kawan ana akan akan  kelaskan di mana sahabat adalah seorang yang dapat menerima diri kita yang seadanya, memahami perasaan antara satu sama lain, dapat berkomunikasi dengan baik dan juga membawa kita ke arah yang sempurna dan bukan ke arah yang "lagha". Tetapi lain pula maksud ana bagi kawan. Bagi ana kawan adalah dapat diumpamakan sebagai "easy come and easy go
"..kerana apa ana berkata begitu kerana sikap,perwatakan dan juga perbezaan dalam berkomunikasi, membantu antara satu sama lain dan sebagainya adalah sangat berbeza jika ingin dibandingkan antara sahabat. sekiranya perletakan maksud ana untuk membezakan antara sahabat dan kawan adalah salah ana memohon maaf tetapi WALLAHI itulah yang ana rasa dan fikirkan sehingga ke hari ini. mungkin semua tertanya2 kenapa ana mengeluarkan topik ini untuk dibicarakan. Bagi ana, ana ingin membuat penjelasan di mana selalunya ramai yang berkata ana adalah seorang lelaki yang sombong dan tidak tahu merapatkan hubungan antara satu sama lain. sebenarnya ana bukan lah seperti yang disangkakan cuma ana sebenarnya memilih sedikit untuk menjalinkan hubungan sebagai seorang sahabat. kerana bagi ana sahabat adalah orang yang dapat membantu ana dalam usaha untuk meletakkan diri ana ke satu tempat yang baik. ana adalah dalam kalangan manusia yang memerlukan banyak bimbingan serta dorongan daripada seorang sahabat. jika rosak sahabat ana maka rosaklah ana. "sahabat adalah manusia yang sebenarnya mencerminkan perilaku kita"

seperti yang di tafsirkan oleh azlanlin di dalam blog nya, "Kawan hanyalah teman berbual dan berborak apabila keperluan itu diingini. Mudah kata, kawan kedai kopi. Banyak ruang peribadi yang tidak boleh dimasuki atau dicerobohi. Cerita-cerita atau masalah-masalah yang dihadapi takkan dikongsi. Kebiasaannya kawan hanya boleh berbicara dalam ruang sosial sahaja. Taraf kawan lebih kepada kawan ketawa."

tetapi lain pula pendapatnya bagi sahabat di mana beliau mentafsirkan sahabat adalah, "lebih kepada penceritaan yang melibatkan emosi dan permasalahan yang berlaku dalam hidup kita. Umpamanya, perasaan suka duka boleh dikongsi bersama. Hinggakan sahabat juga adalah tempat meluahkan perasaan dan mampu meminjamkan bahu mereka untuk bersandar dan lengan baju sahabat juga tempat menumpahkan air mata dan hingus akibat penceritaan permasalahan yang melanda. Seringkali situasi ini menjurus kepada wanita kerana wanita akan berasa tenang setelah menitiskan air mata mereka. Sahabat seperti ini dikatakan kawan menangis yang sukar dicari".

bagi ana, apa yang di tafisrkan oleh azlanlin itu adalah bertepatan dengan makna bagi seorang sahabat dan kawan. Bukan mudah untuk kita memiliki seorang sahabat yang dapat memahami diri kita dan sebagainya tetapi mudah untuk kita memiliki beribu kawan yang bagi ana mereka adalah teman untuk kita berbual,bergelak ketawa dan sebagainya.

ana amat tertarik dengan puisi yang dicipta oleh fairuji di dalam blog nya dimana puisi nya berbunyi:
  
kawan vs sahabat,,

Berkawan dan bersahabat
adalah sesuatu yang berbeza.
dikenali dan mengenali
berlainan ertinya…
berkawan hanya sekadar dikenali,
bersahabat lebih mengenali,
kepercayaan hanya pada sahabat,
penghinaan hanya pada kawan,
kesusahan hanya pada sahabat,
kesenangan hanya pada kawan,
penyelesaian hanya pada sahabat,
kesalahfahaman hanya pada kawan,
naik hanya pada sahabat,
jatuh hanya pada kawan,
jujur hanya pada sahabat,
pura-pura hanya pada kawan,
punyai kawan hanyalah sementara,
adanya sahabat untuk selamanya.

وَلا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا  (QS 17:36)

 Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, ..semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.

Dalam hadis lain juga ada menyebut di mana rasul telah bersabda iaitu: 

“akan ada beberapa kelompok manusia yang akan mendapat naungan Allah dimana pada saat itu tidak ada naungan selain naungan-Nya, dan salah satu diantara mereka  adalah orang-orang yang bersahabat dan berpisah karena Allah.

“Teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan satu sama lain, kecuali mereka yang bertakwa.” (Az-Zuhruf: 67)
 “Dan (ingatlah) pada hari (ketika) orang-orang dzalim menggigit dua jarinya, (menyesali perbuatannya) seraya berkata, “Wahai! Sekiranya (dulu) aku mengambil jalan bersama Rasul (27) wahai! Celaka aku! Sekiranya aku (dulu) tidak menjadikan si fulan itu teman akrabku.” (Al-Furqan: 27-28).

sekian saja daripada ana untuk dikongsikan bersama rakan2 semua, semoga apa yag ana kongsikan di sini dapat diterima pakai dalam kehidupn seharian khususnya untuk membezakan antara sahabat dan juga kawan. sekiranya terdapat silap dan salah ana menyusun jari sepuluh memohon maaf.  
p/s: bersama memberi pendapat anda dengan mengisi kotak komen di bawah,,

 

2 comments:

  1. Sahabat
    Munsyid : Firdaus

    Lama kau pergi jauh dari diriku
    Menghilang diri jauh entah ke mana
    Puas sudahku mencari diri mu
    Pelusuk duniaku panjangkan langkahku

    Mereka bilang kau tak punya apa-apa
    Namun bagiku engkaulah kisah silamku
    Cerita lama kisah suka dan duka bersamamu

    Pasti kita kan bertemu
    Setelah sekian waktu
    Wahai sahabatku

    Pasti kita kan bertemu
    Meleraikan rindu
    Wahai sahabatku..

    >>Antara 2 cinta yg ingin ku miliki, cinta insan dan cinta Ilahi, pasti yg utama cinta Ilahi, krn cintaNYA cinta HAKIKI..
    Antara 2 insan yg ingin ku miliki, kekasih hati dan SAHABAT SEJATI, pasti yg ku pilih SAHABAT sejati, krn SETIAnya sukar ditemui..<<

    1st comment from ukhty najian..:)

    ReplyDelete
  2. said: syukran jazilan assadatul alal kalimath ya inna,, sesungguhnya sahabat adalah kekasih hati yang sukar dan payah di temui di alam penuh fana ini,,
    qad barakALLAH hufi hayatina,,insyALLAH..

    ReplyDelete